Leo Krans

Burn out. Help jezelf er van af.

Even wat feiten:

  • Dat het er is weet men. Waardoor het er precies is, is wat vager. Mijn visie hierover op deze pagina. Lees en oordeel zelf.
  • Je kunt niet iets oplossen als je niet weet wat het is. Dan zit je oplossingen te zoeken in het donker.
  • Pas zodra het duidelijk is wat een burn out is, kan men de zaak gaan oplossen.
  • Je kunt er dus van af komen. Je hebt alleen de juiste informatie nodig.

Burn out op zich staat  niet in mijn boek, want in die tijd bestond dat begrip nauwelijks. Dus alles over burnout staat op deze pagina. Maaaar gerelateerde onderwerpen staan wel in mijn boek. Deze gerelateerde onderwerpen zorgen voor een burn out. Een burn out wordt ook beïnvloed door onzekerheid, stress en andere geestelijke onrust. Maar dit is niet voldoende voor een burn out. Er is een andere factor die er wel voor zorgt. Maar de net beschreven factoren leggen wel de basis. Dit staat dus wel in mijn boek. Zonder deze basisfactoren is de kans op een burn out klein. Net zoals stromend gas niet de oorzaak is voor het probleem. Het is die andere factor, het vonkje, dat zorgt voor kaboem. Maar er moet gas zijn.

Denk na over je burn out.

Omdat er meestal meerdere factoren bij betrokken zijn, is het niet makkelijk om burn out te omschrijven. Burn out betekent letterlijk opgebrand zijn. Als je iets letterlijk in brand steekt, blijft het branden totdat alles weg is. Maar een brand en een menselijke burn out zijn niet hetzelfde, want een mens kan niet figuurlijk helemaal opbranden. Een mens is een levend iets. Levende dingen hebben een herstelproces. Als je 10 kilometer hebt hard gelopen, kun je erg moe zijn. Na een tijd van rust, is die vermoeidheid weer voorbij. Dit komt door het herstelproces. Een letterlijke brand heeft dit niet. Hier is op is op en weg is weg. Maar een mens kan wel herstellen en in deze hoek, zit de oorzaak van een burn out.

Dit is de oorzaak van een burn out:

Niet voldoende herstellen van problemen, vermoeidheid, stress en andere geestelijke wantoestanden. Hier draait het om. En daarom is het (zelf) te herstellen.

Zo kun je een burnout krijgen:

Dit is een "goede"manier: Vroeg opstaan > hele dag werken > in de avond naar de sportschool > daarna nog wat kletsen met vrienden / vriendinnen > slapen. Als er daarnaast onzekerheid en persoonlijke problemen aanwezig zijn is een burn out onvermijdelijk. Misschien niet morgen, volgende week of maand, maar het zit er aan te komen. De mobile telefoon vergroot de kans op burn out nog meer. Ieder rustmoment dat opduikt, wordt verpest door dat ding. De koffiepauze is nu geen geestelijke pauze meer, maar weer een andere geestelijke bezigheid.

Een burn out is verklaarbaar.

Constant bezig zijn, is een te grote belasting voor je hersenen. Naast slaap, moeten er rustmomenten zijn overdag. Vroeger begreep men dat beter en waren er minder bezigheden om zich op te werpen. Velen nemen niet eens meer de tijd om rustig te eten. Mobiel tijdens het koken en tijdens het eten. Drankje er bij om "een beetje tot rust te komen", maar alcohol is ook weer een belasting.

En dan heb ik het nog niet eens over de mobiel mee de slaapkamer in te nemen. Gewekt worden door de mobiel. 's Morgens  wakker worden > direct mobiel. Toilet > mobiel. Auto rijden > soms mobiel. Openbaar vervoer > mobiel. Lukt onder de douche ook? Je zal maar eens wat missen. Misschien is de mobiel wel de grootste veroorzaker van burn out. Het neemt ieder (!) rustmoment weg. Mobiel is een bezigheid / afleiding; geen rustmoment. Het lijkt een rustmoment omdat de problemen er even niet lijken te zijn. Maar dat is het niet.

Alleen slaap is niet voldoende om te herstellen. Het is geen wondermiddel dat alles oplost. Niet alleen dat, maar een te druk leven kan gaan leiden tot slaapproblemen wat de burn out nog veel erger maakt. Oftewel, het stress niveau loopt nog meer op. Dan krijg je van die hyper mensen.

Andere factoren voor een burn out:

Psychische zaken spelen ook een hele grote rol bij een burn out. Velen willen de gedachten dat ze onzeker zijn /gewaardeerd willen worden (is eigenlijk hetzelfde) / eenzaam zijn, ontlopen, door alle rustmomenten te vermijden. Want als men rustig gaat zitten, komen probleemgedachten naar boven. Dus "het is hoognodig dat ik de keukenkastjes weer eens ga uitsoppen, want het is weer een week geleden."

Door dit alles loopt het stressniveau hoog op, want er is geen rust. Rust is bijkomen. Herstel. Op den duur gaat altijd bezig zijn schadelijke gevolgen hebben, want langdurige stress is een sloper. Ik vermoed dat het menselijke lichaam een soort zelfbescherming heeft om echt grote schade te voorkomen. Deze zelfbescherming blokkeert dan alles om het stress niveau te verlagen. Oftewel: "Ik ben zo moe", "Ik heb nergens meer zin aan","Ik kan mijn bed niet meer uit komen." Dit is de burn out modus om grote schade te voorkomen. Kan ook zijn dat het lichaam geen / minder stresshormonen aanmaakt of kan aanmaken. Maar dit is eigenlijk hetzelfde. Minder stresshormoon is: "Ik ben zo moe."

Hoe voorkom je een burn out:

  • Meer rust nemen als je voelt dat het allemaal teveel wordt. De ultieme rust is heeleemaaal niks doen. Zelfs TV kijken of muziek luisteren is niet de optimale rust, want de hersenen zijn toch weer bezig. Overdag niet slapen, want dit kan je slopen en je krijgt een verkeerd slaappatroon.
  • Jezelf confronteren met je problemen en er dus niet voor weg lopen. Anders verdwijnen ze nooit. Denk er zelf aan, of zoek hulp in mijn boek. Nogmaals, burn out op zich staat niet in mijn boek, want toen bestond het nog nauwelijks. In mijn boek staan wel de zaken er om heen, waar je naar alle waarschijnlijkheid mee te maken hebt. Mijn boek is een soort geestelijke vitamine die de zaak kan herstellen. Als je denkt het zelf wel te kunnen oplossen, had je het al wel gedaan. Maar je zit nu op een pagina over burnout, dus je bent vermoedelijk zoekende omdat je er niet uit komt.
  • Relativeer meer. Maak je dus niet druk over problemen waar niks aan te doen is.
  • Lees ook hieronder "Herstel van burn out."

Verwar burn out niet met luiheid. Maar dat weet je zelf het beste. Als je de hele dag niks doet, kun je geen burn out hebben, want er valt niks te burnen. Een burn out kan geen maanden duren. Dan zijn er andere problemen die er voor zorgen dat je jezelf niet meer kunt opstarten. Overdag of te lang slapen, zijn niet goed voor je activiteitsniveau. De gedachte "waarom zou ik me nog druk maken" is een andere verstoring van zin om iets te gaan doen. Dit is een zelftwijfelprobleem. Misschien het begin van een depressie.

De burn out heeft vaak als reden het vermijden van zelftwijfelgedachten. Dus druk zijn om echte problemen te ontlopen. Ontmoet je je onzekerheid, dan komt de realiteit naar voren. Maar dit is niet de eindhalte, want nu moet je aan de gang gaan met je zelftwijfel. Zie mijn boek hiervoor. Nogmaals, in mijn boek staat niks over burn out, want dit is een nieuw verschijnsel. Zelftwijfel wel, want dit is een oud probleem.

Herstel van burn out:

  • Zorg voor regelmaat en niet te veel slaap. Te veel slaap of extra slapen overdag, zorgt er voor dat je je slapjes en lamlendig voelt. Daardoor heb je nergens zin meer aan. Dit voelt enigszins aan als de "geen zin meer" van een burn out. Maar het is niet hetzelfde. Je kunt niet moe zijn van niks doen. Dit is onmogelijk. Tijdens de slaap wordt het stress niveau verlaagd waardoor je de spanningen van de afgelopen dag kwijt raakt. Slaap je te veel, dan heb je een te laag activiteitsniveau. Hou ongeveer 8 uur slaap per nacht aan. Moeite met opstaan, koop een 2e wekker die 10 minuten later afgaat en zet die in de woonkamer. Heb ik ook nodig, want 's morgens "nog even blijven liggen", loopt meestal uit de klauwen. Gevolg: dufheid, concentratieproblemen en soms hoofdpijn. Ja, van te veel slaap kun je hoofdpijn krijgen. Ik spreek uit ervaring.
  • Blijf van drugs en alcohol af. Ze helpen niet. Het lijkt alleen maar zo. Maar dat weet je wel.
  • Ga je leven op een rijtje zetten. Wat je wel wilt en wat niet. Je moet een patroon zien te vinden met meer rust in je leven, want alleen slaap is niet voldoende. In je nieuwe patroon moeten meer leuke dingen zitten (die ontspannend zijn). Zet je favoriete muziek op en ga een beetje dagdromen (over je toekomst). Zonder gezelschap gaat dit beter. Dus onderuit gezakt op de bank en verder niks doen. Niks doen is niet makkelijk. Maar sommigen kunnen het de hele dag. Dit is ook niet de bedoeling.
  • Die keukenkastjes kunnen wachten. Jouw leven is belangrijker.
  • Zoek een rustige wandelomgeving. Misschien wel met een bankje. Waarom denk je dat die bankjes er staan? Zodra je daar bent, zullen veel problemen je hier niet volgen. En dan proberen te gaan kuieren (Toon Hermans) (zoek op YouTube). Als je dan denkt van "Dit moet ik vaker doen", begrijp je wat ik bedoel. Laat je mobiel thuis, anders werkt het bijna niet. Ook een goed moment om te kijken of je er aan verslaafd bent. In een rustige omgeving zonder mobiel, kom je in een andere geestelijke toestand. Dit noemt men rust. Echte rust.
  • Verminder of stop met het gebruik van de mobiele telefoon. Het is geen rust, maar ook weer een afleiding van je echte leven. Je vermijdt denken over de dingen die je dwars zitten en daardoor blijven ze je achtervolgen. Het is echt niet belangrijk dat Piet vandaag zijn blauwe sokken weer aan heeft.

Een burn out komt en kan weer gaan.

  • Misschien dat de mobile telefoon wel de grootste dader is van de toename van burn out's. Het verpest ieder rust momentje. Men bladert liever eindeloos door alle oude berichten dan dat men zich met het eigen leven bezig houdt. "Zou Jan nog steeds flirten met Wilma" schijnt belangrijker te zijn dan "Wat wil ik met mijn leven." En als men niet de gelegenheid heeft om op dat ding te zitten, denkt men er aan. Het eigen leven wordt daardoor weggedrukt. Ga nu (!) op de bank zitten en denk na over deze laatste zinnen. Ik hoop dat het kwartje valt. Of blijf je je druk maken om de blauwe sokken van Piet. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel met de blauwe sokken van Piet. Op de mobiel zijn veel blauwe sokken. Misschien wel voornamelijk.
  • Goede hulpmiddelen voor de mobiel zijn "Delete" of de hamer. Maar dat zal wel een illusie zijn, want "men kan niet meer zonder." Mij lukt het nog steeds met mijn oude klaptelefoon die bijna altijd uit staat en ik voel me zeer goed. Mede daardoor heb ik niet zo'n ding nodig. De twee droevigste zinnen die ik ooit gehoord heb: "Papa, ze hebben op het strand toch wel wifi hé?" "Ja hoor."
  • Een druk leven, is vaak een teken van weglopen van problemen die er daardoor even niet lijken te zijn. Als je niet rustig kunt niksen, behoor je tot deze groep. Werk aan je problemen in plaats van ze te vermijden. Mijn boek kan je daar bij helpen. Als je iets leest en je denkt: "Ja, dat herken ik", kun je aan je problemen gaan werken. Je kunt namelijk geen probleem oplossen dat je niet begrijpt of niet wilt zien.
  • Ga niet denken dat je niet kunt herstellen van een burn out. Want het kan wel. Gebruik "Ik heb een burn out" niet als reden om het op te geven. Na een bepaalde rustperiode, zouden de batterijen weer geladen moeten zijn. Als een klein kind valt, staat het op. Iedere keer. Moet jij ook doen.  Sta op voor je eigen toekomst. Je kunt het dus opgeven, of het nog een keer een kans geven. En geloof me, het leven kan leuk zijn. Je moet er alleen een beetje naar zoeken. Er is niet veel, maar het is er wel. Ga een muziekinstrument bespelen (iedereen kan het leren). Of ga bij een toneelvereniging. Vrijwilliger bij dieren. Of wat dan ook.
  • Vind een balans tussen bezig zijn en rusten. Iemand die een burn out heeft, heeft te weinig rust en te veel bezigheden. Dit is dus de oorzaak van een burn out. Hard werken veroorzaakt geen burn out. Te weinig rust veroorzaakt een burn out.
  • Heeft dit alles je enigszins geholpen, ga er dan over nadenken. Lees dit vaker om jezelf weer op de rails te zetten.

Dus laat de burn out niet winnen.

Wil je aanvullende informatie:

  • Dit heeft hier mee te maken: Depressief
  • Er is niet een speciaal hoofdstuk hierover in mijn boek. Wordt wel behandeld.
  • Bestellen boek + Bestel informatie Via deze link